Bekalan.........

" Selidikilah masa lalu dan masa sekarang anda, kerana hidup ini terdiri dari berbagai pengalaman yang berkesinambungan, seseorang harus keluar darinya dengan membawa kemenangan seperti MUTIARA gah bersinar BAHAGIA tatkala keluar dari cengkerangnya "

Sunday, July 25, 2010

Ikatan Tali (Useful Knots)

17.07.2010. Aku telah diperkenalkan oleh En Hisyam cara-cara ikatan tali yang sentiasa digunakan sekiranya terlibat dengan beberapa aktiviti rekreasi. Mula-mula Bler juga... tapi dengan azam ingin tahu & terus mencuba... alhamdulillah berjaya juga ku lakukannya.
Kalau tak silap En. Hisyam ada menyebut kepada kami terdapat 153 ikatan yang ada tetapi tak lah semuanya kena ingat cuma kena ambil tahu je la...kami belajar mana-mana ikatan yang penting dan selalu digunakan ketika aktiviti luar.
Ikatan tali ni... memang susah sikit nak ingat lagi-lagi student2 macam kami ni... lambat sikit la..tapi boleh la..belajar 1 yang lagi 1 lupa.. ni kene buat selalu ni.. baru tersemat dalam minda..
Antara ikatan yg dipelajari ari ni ialah:-
- sheet Bend,
- double sheet bend,
- bowline,
- clove hitch,
- figure eight,
- figure eight loop,
- figure of eight double loop,
- Butterfly Knot,
- fisherman's knot
- double fisherman's knot.
Semua dapat dibuat tapi kat kelas la..insaallah ingat semua tapi buat boleh nama pula lupa.. ingat nama ikatan cara buat pula lupa.. macam mana ni....tapi usaha tetap ku lakukan walaupun lambat mudah-mudahan dalam exam boleh jawab..insaallah
Antara ikatan yang dipelajari :-

No comments: